DPP v roce 2023: Modernizace vozového parku a výzvy ve veřejné dopravě
- Nové tramvaje ForCity Plus v Praze
- Modernizace vozového parku autobusů
- Rekonstrukce tramvajových tratí na Vinohradech
- Rozšíření plateb bankovními kartami v MHD
- Nové elektrobusy na linkách DPP
- Výstavba metra D mezi Pankrácem a Písnicí
- Modernizace stanic metra Jiřího z Poděbrad
- Nové jízdní řády a posílení spojů
- Zvýšení cen jízdného v pražské MHD
- Rekordní počet přepravených cestujících za rok
Nové tramvaje ForCity Plus v Praze
V roce 2023 začal Dopravní podnik hlavního města Prahy významně modernizovat svůj tramvajový vozový park. Nové nízkopodlažní tramvaje ForCity Plus od výrobce Škoda Transportation postupně nahrazují starší vozy a přinášejí cestujícím vyšší komfort při cestování městskou hromadnou dopravou. Tyto moderní tramvaje jsou vybaveny nejnovějšími technologiemi a splňují přísné evropské standardy pro bezbariérovou přepravu.
Vozy ForCity Plus se vyznačují elegantním designem a prostorným interiérem, který nabízí dostatek místa pro cestující včetně osob na invalidním vozíku či rodičů s kočárky. Klimatizovaný prostor pro cestující zajišťuje příjemné prostředí v létě i v zimě, zatímco moderní informační systém poskytuje aktuální informace o trase a následujících zastávkách. Každá tramvaj je vybavena USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a Wi-Fi připojením.
Dopravní podnik v průběhu roku 2023 převzal prvních 15 vozů z celkové objednávky 40 kusů. Tyto tramvaje byly nasazeny především na vytížené linky v centru města a na důležitých dopravních tepnách. Cestující si pochvalují především tichý chod, plynulou jízdu a pohodlné nastupování díky nízkopodlažní konstrukci. Vozy jsou také vybaveny pokročilým systémem rekuperace brzdné energie, což přispívá k významným úsporám elektrické energie.
Modernizace vozového parku přináší i další výhody pro provozovatele. Nové tramvaje jsou vybaveny diagnostickým systémem, který průběžně monitoruje technický stav vozidla a umožňuje včasnou detekci případných závad. To vede k efektivnějšímu plánování údržby a snížení provozních nákladů. Vozidla jsou také připravena na budoucí implementaci autonomních prvků řízení.
Dopravní podnik hlavního města Prahy investoval do nákupu těchto moderních tramvají významné finanční prostředky, přičemž část nákladů byla spolufinancována z evropských fondů. Celková hodnota kontraktu přesahuje 1,5 miliardy korun. Tato investice představuje důležitý krok v modernizaci pražské městské hromadné dopravy a zvyšování její atraktivity pro cestující.
Nové tramvaje ForCity Plus jsou také šetrnější k životnímu prostředí. Díky moderním technologiím a materiálům je jejich provoz tišší, což přispívá ke snížení hlukové zátěže v městském prostředí. Vozidla jsou z velké části recyklovatelná a jejich provoz má minimální dopad na životní prostředí. Dopravní podnik plánuje do roku 2025 postupně nahradit většinu starších tramvají těmito moderními vozy, což významně přispěje ke zkvalitnění městské hromadné dopravy v Praze.
Modernizace vozového parku autobusů
V roce 2023 pokračoval Dopravní podnik hlavního města Prahy v systematické obnově svého autobusového vozového parku. Nejvýznamnějším krokem bylo pořízení 20 nových kloubových elektrobusů Škoda E'City, které byly nasazeny především na linky v centru města. Tyto moderní bezemisní vozy s délkou 18 metrů disponují kapacitou až 125 cestujících a dojezdem přesahujícím 100 kilometrů na jedno nabití. Vozidla jsou vybavena nejmodernějšími bezpečnostními prvky včetně systému automatického brzdění a sledování mrtvého úhlu.
Kromě elektrobusů DPP rozšířil svůj vozový park také o 15 nových standardních autobusů SOR NS 12, které nahradily starší vozy značky Karosa. Tyto autobusy splňují přísnou emisní normu Euro 6 a nabízejí cestujícím vysoký komfort díky plné klimatizaci, USB nabíjecím portům a modernnímu informačnímu systému. Významnou součástí modernizace bylo také dokončení instalace automatických počítadel cestujících do všech provozovaných vozidel.
V rámci ekologizace provozu DPP pokračoval v testování autobusů na alternativní pohony. Úspěšně byl završen dlouhodobý test vodíkového autobusu, který prokázal životaschopnost této technologie v pražských podmínkách. Na základě těchto zkušeností vedení podniku rozhodlo o přípravě výběrového řízení na dodávku prvních sériových vodíkových autobusů pro pravidelný provoz.
Modernizace se dotkla také zázemí pro údržbu vozidel. V garáži Hostivař byla dokončena výstavba nové haly pro servis elektrobusů, vybavené specializovanými diagnostickými přístroji a nabíjecí infrastrukturou. Zároveň probíhala rekonstrukce garážových stání v depu Klíčov, kde vzniklo zázemí pro údržbu vozidel s alternativními pohony.
Dopravní podnik v roce 2023 také zahájil přípravu na pořízení dalších 40 elektrobusů, které by měly být dodány v průběhu let 2024 a 2025. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie postupného přechodu na bezemisní vozový park. Do roku 2030 plánuje DPP provozovat minimálně 140 elektrobusů a 20 vodíkových autobusů.
Významným aspektem modernizace bylo také zavádění nových technologií pro zvýšení bezpečnosti provozu. Všechny nově pořízené vozy byly vybaveny systémem automatického rozpoznávání překážek a asistentem pro udržování v jízdním pruhu. Došlo také k rozšíření systému vzdálené diagnostiky vozidel, který umožňuje předcházet závadám a optimalizovat údržbu.
V rámci zlepšování služeb pro cestující byly všechny autobusy vybaveny moderními LCD panely s informacemi o trase a následujících zastávkách. Systém hlášení zastávek byl aktualizován o vícejazyčné verze a informace o přestupních možnostech. Modernizace se dotkla i platebních systémů - všechny vozy nyní umožňují bezkontaktní platbu jízdného přímo u řidiče.

Dopravní podnik je jako lidské tělo - když funguje, nikdo si ho nevšímá, ale když nefunguje, všichni to pocítí. Metro je tepnou města, tramvaje jsou žilami a autobusy jsou vlásečnicemi, které přivádějí život do každého koutu Prahy.
Radovan Holub
Rekonstrukce tramvajových tratí na Vinohradech
V průběhu roku 2023 proběhla rozsáhlá rekonstrukce tramvajových tratí v oblasti Vinohrad, která významně ovlivnila dopravu v této části Prahy. Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil práce v červnu 2023 s cílem modernizovat zastaralou infrastrukturu a zvýšit komfort cestujících. Rekonstrukce se týkala především úseku Francouzská - Blanická - náměstí Míru, kde došlo k kompletní výměně kolejového svršku a modernizaci trakčního vedení.
Stavební práce byly rozděleny do několika etap, aby se minimalizoval dopad na místní obyvatele a cestující. Během rekonstrukce došlo k výměně původních kolejnic za nové, včetně instalace moderních prvků pro tlumení hluku a vibrací. Součástí projektu byla také modernizace zastávek, které byly upraveny podle současných standardů bezbariérové přístupnosti. Na náměstí Míru byly instalovány nové přístřešky a elektronické informační panely zobrazující aktuální odjezdy spojů.
Významnou součástí rekonstrukce bylo použití speciální technologie pro snížení hlučnosti tramvajové dopravy. Kolejnice byly uloženy do pryžových profilů a mezi kolejnice byl aplikován speciální tlumící materiál. Toto řešení přispělo k výraznému snížení hluku a vibrací, což ocenili především obyvatelé přilehlých domů. Dopravní podnik také využil příležitosti k modernizaci podzemních inženýrských sítí, které byly v některých místech ve špatném stavu.
Během stavebních prací byla zavedena náhradní autobusová doprava, která zajišťovala spojení mezi dotčenými oblastmi. Pro cestující byly připraveny detailní informační materiály a na místě působili informátoři, kteří pomáhali s orientací v změněné dopravní situaci. Celkové náklady na rekonstrukci přesáhly 280 milionů korun, přičemž část prostředků byla čerpána z evropských fondů.
Rekonstrukce přinesla řadu technických inovací, včetně použití moderních materiálů pro stavbu tratě. Byly instalovány nové výhybky s elektrickým ohřevem, které zajišťují bezproblémový provoz i v zimním období. Došlo také k modernizaci odvodnění tratě a úpravě přilehlých chodníků a přechodů pro chodce. Významným přínosem bylo také položení nového travnatého pásu mezi kolejemi, který přispívá k lepšímu vzhledu ulice a pomáhá zadržovat dešťovou vodu.
Po dokončení rekonstrukce se výrazně zvýšila rychlost a plynulost tramvajové dopravy v dané oblasti. Cestující oceňují především tišší provoz tramvají a komfortnější nastupování díky novým nástupním ostrůvkům. Dopravní podnik plánuje v modernizaci tramvajových tratí pokračovat i v dalších částech města, přičemž zkušenosti z vinohradské rekonstrukce budou využity při plánování budoucích projektů.
Rozšíření plateb bankovními kartami v MHD
V průběhu roku 2023 došlo k významnému rozšíření možností plateb bankovními kartami v pražské městské hromadné dopravě. Dopravní podnik hlavního města Prahy implementoval nové technologie a rozšířil síť platebních terminálů, což výrazně zjednodušilo cestování pro místní obyvatele i turisty. Cestující nyní mohou využívat bezkontaktní platby ve všech tramvajích, autobusech a ve většině stanic metra.
Významným krokem bylo zavedení platebních terminálů do všech vozů povrchové dopravy, kde dříve tato možnost nebyla k dispozici. Cestující tak mohou jednoduše přiložit platební kartu k terminálu a zakoupit si jízdenku přímo ve voze. Systém automaticky vypočítá nejvýhodnější tarif pro cestujícího, včetně denních limitů, což znamená, že při častém cestování během jednoho dne nikdy nezaplatí více, než je cena celodenní jízdenky.
Dopravní podnik také modernizoval platební systém v metru, kde byly nainstalovány nové multifunkční automaty s dotykovou obrazovkou. Tyto automaty nabízejí intuitivní rozhraní v několika světových jazycích a umožňují nákup širokého spektra jízdenek, včetně turistických a časových kuponů. Významnou inovací je možnost dobíjení elektronické peněženky Lítačky přímo přes tyto automaty pomocí platební karty.
V rámci modernizace došlo také k propojení systému plateb s mobilní aplikací PID Lítačka, která nyní umožňuje sledovat historii jízdenek zakoupených kartou a spravovat své cestovní účty online. Cestující si mohou nastavit automatické upozornění na končící platnost časového kuponu nebo si prohlédnout statistiky svého cestování.
Systém byl také rozšířen o možnost platby prostřednictvím různých digitálních peněženek, jako jsou Apple Pay, Google Pay a Garmin Pay. Toto rozšíření reflektuje současný trend využívání chytrých zařízení k platbám a vychází vstříc zejména mladší generaci cestujících. Dopravní podnik zaznamenal výrazný nárůst využívání elektronických plateb, které v některých částech dne již převyšují platby v hotovosti.

Pro zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti systému byly implementovány nejnovější bezpečnostní protokoly a záložní systémy. V případě výpadku online spojení jsou terminály schopny pracovat v offline režimu, což zajišťuje nepřerušený provoz systému. Dopravní podnik také zavedl non-stop technickou podporu pro řešení případných problémů s platbami.
Významným přínosem rozšíření platebního systému je zkrácení času nástupu cestujících do vozidel MHD, jelikož odpadá nutnost hledat drobné nebo kupovat jízdenky u řidiče. Toto zrychlení má pozitivní vliv na plynulost provozu celé dopravní sítě. Dopravní podnik plánuje v roce 2024 další rozšíření systému, včetně implementace možnosti platby pomocí QR kódů a zavedení věrnostního programu pro pravidelné cestující.
Nové elektrobusy na linkách DPP
V průběhu roku 2023 Dopravní podnik hlavního města Prahy významně rozšířil svůj vozový park o moderní elektrobusy, které představují důležitý krok k ekologičtější městské dopravě. Na pravidelné linky vyjelo celkem 14 nových elektrobusů značky Škoda E'City, které byly nasazeny především v severní části Prahy. Tyto bezemisní vozy zajišťují především obsluhu tras mezi Letňany, Čakovicemi a Kbely, kde postupně nahrazují klasické autobusy se spalovacími motory.
Nové elektrobusy disponují kapacitou až 69 cestujících a jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi pro maximální komfort cestování. Vozidla jsou charakteristická svým tichým provozem a nulovými emisemi, což významně přispívá ke zlepšení životního prostředí v hlavním městě. Součástí modernizace byla také instalace dobíjecích stanic v garážích Klíčov, kde elektrobusy parkují přes noc a dobíjejí své baterie.
DPP investoval do této ekologické přeměny vozového parku přibližně 225 milionů korun, přičemž část nákladů byla hrazena z evropských dotací. Elektrobusy jsou vybaveny bateriemi s kapacitou 225 kWh, které umožňují dojezd až 220 kilometrů na jedno nabití za optimálních podmínek. V zimním období se tento dojezd může snížit až o 30 procent kvůli vytápění interiéru a náročnějším provozním podmínkám.
Cestující oceňují především komfortní výbavu nových vozů, která zahrnuje klimatizaci, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a moderní informační systém. Řidiči si pochvalují plynulý rozjezd a tichý chod vozidel, který přispívá k příjemnějšímu pracovnímu prostředí. Dopravní podnik také zaznamenal významné úspory v provozních nákladech, protože náklady na elektrickou energii jsou výrazně nižší než u klasických naftových autobusů.
Pro rok 2024 DPP plánuje další rozšíření flotily elektrobusů a postupné navyšování podílu bezemisní dopravy v Praze. Cílem je do roku 2030 provozovat až 400 elektrobusů, což by představovalo přibližně třetinu celého autobusového vozového parku. Tento ambiciózní plán je součástí širší strategie hlavního města směřující k dosažení uhlíkové neutrality.
Kromě samotného provozu elektrobusů DPP také průběžně školí technický personál a řidiče pro práci s novými vozidly. Byla vytvořena specializovaná skupina mechaniků zaměřených na údržbu elektrických pohonů a diagnostiku bateriových systémů. Tato investice do lidských zdrojů je klíčová pro zajištění spolehlivého provozu nové technologie a maximální využití jejího potenciálu v městské dopravě.
Výstavba metra D mezi Pankrácem a Písnicí
V roce 2023 pokračovala intenzivní výstavba nové linky metra D v Praze, která představuje jeden z největších dopravních projektů v historii hlavního města. Dopravní podnik hlavního města Prahy realizoval významné práce na úseku mezi stanicemi Pankrác a Písnice. Stavební práce se soustředily především na ražbu tunelů a budování jednotlivých stanic.
Parametr DPP 2023 | Hodnota |
---|---|
Počet linek metra | 3 |
Počet stanic metra | 61 |
Počet denních tramvajových linek | 26 |
Počet nočních tramvajových linek | 9 |
Délka tramvajové sítě v km | 142 |
Počet denních autobusových linek | 128 |
Počet nočních autobusových linek | 14 |
Počet lanových drah | 1 |
Počet přívozů | 7 |
Na Pankráci probíhalo složité propojování budoucí stanice linky D se stávající stanicí linky C, přičemž stavbaři museli pracovat velmi opatrně, aby nenarušili provoz stávající linky. Významným milníkem bylo dokončení přestupní chodby mezi oběma linkami, která v budoucnu umožní cestujícím pohodlný přestup.
V oblasti Krče pokračovaly práce na výstavbě stanice Olbrachtova, kde byly dokončeny hlavní nosné konstrukce a začalo se s ražbou navazujících tunelů. Stavbaři zde museli řešit náročné geologické podmínky, které vyžadovaly použití speciálních technologií při ražbě. Na staveništi stanice Nádraží Krč byly zahájeny práce na konstrukci vestibulu a probíhalo budování přestupního uzlu na železniční dopravu.
Významný pokrok byl zaznamenán při ražbě traťových tunelů, kde byly nasazeny moderní razicí štíty. Tyto technologicky vyspělé stroje umožnily rychlejší a bezpečnější postup prací. V úseku mezi stanicemi bylo vyraženo několik set metrů tunelů v obou směrech, přičemž práce probíhaly nepřetržitě ve třísměnném provozu.

Ve stanici Nové Dvory započala výstavba základových konstrukcí a byly zahájeny práce na budování vestibulu. Stavbaři zde museli koordinovat práce s ohledem na okolní zástavbu a inženýrské sítě. V oblasti Libuše probíhala příprava území pro budoucí stanici, včetně přeložek inženýrských sítí a demoličních prací.
Konečná stanice Depo Písnice zaznamenala v roce 2023 významný stavební pokrok. Byly dokončeny hrubé stavební práce na depu a započala instalace technologického vybavení. Zároveň probíhala výstavba odstavných kolejí a servisního zázemí pro budoucí vozový park linky D.
Dopravní podnik hlavního města Prahy v průběhu roku 2023 pravidelně informoval veřejnost o postupu prací a organizoval prohlídky staveniště pro odbornou veřejnost. Celkové náklady na výstavbu úseku Pankrác - Písnice přesáhly 50 miliard korun, přičemž část financování byla zajištěna z evropských fondů. Projekt výstavby metra D představuje zásadní krok k modernizaci pražské hromadné dopravy a zlepšení dopravní obslužnosti jižní části metropole.
Stavební práce probíhaly podle harmonogramu, i když se občas vyskytly neočekávané technické komplikace, které musely být operativně řešeny. Dopravní podnik předpokládá, že první cestující by se mohli svézt novým metrem v roce 2029, přičemž postupné zprovozňování jednotlivých úseků bude záviset na průběhu dokončovacích prací a zkušebního provozu.
Modernizace stanic metra Jiřího z Poděbrad
V průběhu roku 2023 pokračovala rozsáhlá modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A pražského metra, která byla zahájena v lednu 2023. Tento významný projekt, realizovaný Dopravním podnikem hlavního města Prahy, představuje komplexní rekonstrukci stanice z roku 1980, která již nesplňovala současné požadavky na bezbariérovou přístupnost a moderní technické vybavení.
Hlavním cílem modernizace je vybudování bezbariérového přístupu pomocí nových výtahů, které propojí nástupiště s vestibulem a následně s povrchem náměstí Jiřího z Poděbrad. Součástí projektu je také kompletní výměna původních eskalátorů, které byly již za hranicí své životnosti. Nové eskalátory nabídnou vyšší spolehlivost a energetickou účinnost, což přispěje k efektivnějšímu provozu stanice.
V rámci rekonstrukce dochází k rozsáhlé modernizaci technického zázemí stanice, včetně výměny vzduchotechniky, osvětlení a zabezpečovacích systémů. Původní obklady stěn a podlah jsou nahrazovány novými materiály, které lépe odolávají opotřebení a usnadňují údržbu. Důležitým aspektem je zachování původního architektonického výrazu stanice, včetně charakteristických uměleckých prvků.
Během roku 2023 byly provedeny náročné stavební práce, které zahrnovaly demolici původních konstrukcí, hloubení šachet pro výtahy a budování nových technických prostor. Práce probíhaly za úplného vyloučení provozu stanice, přičemž vlaky metra stanicí pouze projížděly. Pro cestující byla zajištěna náhradní autobusová doprava XA, která spojovala okolní stanice metra.
Modernizace přinesla řadu výzev, zejména v souvislosti s umístěním stanice v hustě zastavěném území náměstí Jiřího z Poděbrad. Stavební práce musely být koordinovány s ohledem na okolní zástavbu a minimalizaci dopadu na místní obyvatele. Významnou součástí projektu byla také komunikace s veřejností a pravidelné informování o postupu prací.
Dopravní podnik hlavního města Prahy investoval do modernizace stanice přibližně 1,3 miliardy korun. Projekt je spolufinancován z evropských fondů v rámci Operačního programu Praha - pól růstu ČR. Dokončení všech prací je plánováno na první polovinu roku 2024, kdy bude stanice znovu zpřístupněna veřejnosti v plně modernizované podobě.
Modernizace stanice Jiřího z Poděbrad představuje významný krok v procesu postupné revitalizace pražského metra. Je součástí dlouhodobé strategie Dopravního podniku zaměřené na zvyšování kvality služeb a dostupnosti městské hromadné dopravy pro všechny skupiny obyvatel. Realizace projektu demonstruje schopnost DPP úspěšně zvládnout komplexní rekonstrukci důležitého dopravního uzlu při zachování provozu na celé lince A.
Nové jízdní řády a posílení spojů
V průběhu roku 2023 došlo k významným změnám v pražské hromadné dopravě, kdy Dopravní podnik hlavního města Prahy představil nové jízdní řády a posílil vytížené spoje. Nejvýraznější úpravy se týkaly především tramvajových linek, kde došlo k navýšení frekvence spojů během dopravních špiček na linkách 9, 17 a 22. Tyto změny byly reakcí na zvýšenou poptávku cestujících a snahu o zlepšení komfortu přepravy.
Na základě dlouhodobého monitoringu vytíženosti spojů byly upraveny intervaly v ranních hodinách na páteřních autobusových linkách, zejména v okrajových částech Prahy. Významné posílení zaznamenaly spoje směřující do velkých sídlištních celků, jako jsou Černý Most, Chodov a Letňany. Dopravní podnik také reagoval na požadavky městských částí a zavedl několik nových midibusových linek, které zlepšily dostupnost hůře přístupných lokalit.
Noční doprava prošla kompletní reorganizací, kdy byly upraveny jízdní řády nočních tramvají a autobusů tak, aby na sebe lépe navazovaly na přestupních uzlech. Interval mezi spoji byl zkrácen na 30 minut, což představuje významné zlepšení oproti předchozímu stavu. V centru města byly posíleny noční tramvajové linky, především během víkendů a svátků.

Součástí změn bylo také zavedení expresních autobusových linek, které spojují důležité přestupní body s minimem zastávek. Tyto spoje výrazně zkrátily cestovní dobu mezi okrajovými částmi města a centrálními přestupními uzly. Dopravní podnik také optimalizoval návaznosti mezi jednotlivými druhy dopravy, což se projevilo především na terminálech Černý Most, Zličín a Letňany.
V rámci modernizace systému byly do provozu uvedeny nové elektronické informační panely na zastávkách, které poskytují cestujícím aktuální informace o příjezdech spojů a případných výlukách. Významnou novinkou je také rozšíření možnosti sledování aktuální polohy vozů pomocí mobilní aplikace, která nyní nabízí přesnější data a lepší predikci příjezdů.
Dopravní podnik také zohlednil rostoucí počet cestujících využívajících noční spoje během pracovního týdne a posílil kapacitu těchto linek. Na vytížených trasách byly nasazeny kloubové autobusy místo standardních vozů, což přineslo navýšení přepravní kapacity až o 50 procent. Změny se dotkly i víkendového provozu, kdy byly zkráceny intervaly na nejvytíženějších linkách metra a posíleny návazné povrchové spoje.
Všechny tyto úpravy byly realizovány s ohledem na dlouhodobou strategii rozvoje pražské MHD a s cílem maximálně vyhovět potřebám cestujících. Dopravní podnik průběžně vyhodnocuje efektivitu zavedených změn a je připraven na případné další úpravy podle aktuální situace a požadavků obyvatel hlavního města.
Zvýšení cen jízdného v pražské MHD
V průběhu roku 2023 došlo k významné změně v systému městské hromadné dopravy v Praze, když Dopravní podnik hlavního města Prahy přistoupil k navýšení cen jízdného. Toto rozhodnutí bylo přijato v reakci na rostoucí provozní náklady a inflaci, která významně ovlivnila ekonomickou situaci dopravního podniku. Základní třicetiminutová jízdenka se zvýšila na 40 Kč z původních 30 Kč, zatímco devadesátiminutový lístek nově stojí 50 Kč místo dřívějších 40 Kč.
Nejvýraznější změnou prošlo roční předplatné jízdné, které se zvýšilo z 3650 Kč na 3850 Kč. Toto navýšení představuje dodatečný výdaj 200 Kč ročně pro pravidelné uživatele MHD. Dopravní podnik argumentoval, že i přes toto zdražení zůstává pražská MHD jednou z nejdostupnějších v porovnání s ostatními evropskými metropolemi. Měsíční kupón se nyní prodává za 550 Kč, čtvrtletní za 1480 Kč.
Pro turisty a příležitostné cestující byly upraveny také ceny krátkodobých jízdenek. Jednodenní jízdenka nyní stojí 120 Kč, třídenní 330 Kč. Dopravní podnik zároveň zachoval zvýhodněné jízdné pro seniory nad 65 let, děti a studenty, kteří i nadále mohou využívat výrazných slev. Senioři nad 70 let mohou nadále cestovat zdarma, stejně jako děti do 6 let.
Změny se dotkly i systému přepravní kontroly, kdy byly navýšeny pokuty za jízdu bez platného jízdního dokladu. Základní pokuta při platbě na místě nyní činí 1000 Kč, při pozdější úhradě se částka zvyšuje na 1500 Kč. Dopravní podnik také zavedl přísnější kontroly a posílil počet revizorů v síti MHD.
Navýšení cen bylo doprovázeno modernizací odbavovacího systému a rozšířením možností nákupu jízdenek. Cestující mohou nyní využívat mobilní aplikaci PID Lítačka, bezkontaktní platební karty nebo SMS jízdenky. Významnou novinkou je také možnost platby jízdného přímo ve vozidlech MHD pomocí bezkontaktních terminálů.
Přestože zdražení vyvolalo mezi některými obyvateli Prahy nespokojenost, dopravní podnik argumentuje nutností zachování kvalitní a spolehlivé dopravní obslužnosti. Získané prostředky mají být využity na modernizaci vozového parku, údržbu infrastruktury a zlepšení služeb pro cestující. V plánu je nákup nových nízkopodlažních tramvají, elektrobusů a modernizace stanic metra.
Dopravní podnik také zdůraznil, že i přes zvýšení cen zůstává pražská MHD cenově dostupnější než individuální automobilová doprava, zejména s ohledem na rostoucí ceny pohonných hmot a parkovného v centru města. Systém městské hromadné dopravy v Praze nadále patří k nejhustším a nejkvalitnějším v Evropě, s denní přepravní kapacitou přesahující milion cestujících.
Rekordní počet přepravených cestujících za rok
Pražský dopravní podnik zaznamenal v roce 2023 významný milník, když počet přepravených cestujících dosáhl rekordních 1,23 miliardy. Toto číslo představuje nejvyšší hodnotu od roku 2019 a značí výrazné oživení městské hromadné dopravy po období pandemie covidu-19. Oproti předchozímu roku se jedná o nárůst přibližně 15 procent, což jasně dokumentuje rostoucí důvěru Pražanů i návštěvníků hlavního města v služby DPP.
K tomuto úspěchu přispělo několik klíčových faktorů. Především se jednalo o postupné rozšiřování a modernizaci vozového parku, kdy dopravní podnik uvedl do provozu nové tramvaje ForCity Plus a modernizované soupravy metra. Významnou roli sehrál také návrat turistů do Prahy, jejichž počet se v roce 2023 prakticky vyrovnal předpandemickému období. Turistická klientela tradičně tvoří významnou část cestujících především v centru města a na hlavních dopravních tepnách.

Nejvyšší nárůst počtu cestujících zaznamenalo metro, které přepravilo přibližně 480 milionů pasažérů, následované tramvajovou dopravou s 370 miliony cestujících. Autobusová doprava si udržela stabilní vytížení s přibližně 380 miliony přepravených osob. Lanová dráha na Petřín pak zaznamenala rekordní návštěvnost, když její služby využily více než 2 miliony cestujících.
Pozitivní trend v počtu přepravených osob souvisí také s rozšiřováním integrovaného dopravního systému a zaváděním nových tarifních možností. Oblíbeným se stal především roční kupón s možností měsíčních splátek, který si pořídilo více než 85 tisíc cestujících. Dopravní podnik také zaznamenal zvýšený zájem o elektronické jízdenky nakupované přes mobilní aplikaci PID Lítačka.
K růstu počtu cestujících přispěla i optimalizace jízdních řádů a posílení spojů ve vytížených časech. DPP reagoval na zvýšenou poptávku zejména v ranních špičkách a během významných kulturních či sportovních akcí. Průměrná denní obsazenost vozů se zvýšila o 12 procent oproti předchozímu roku, přičemž nejvyšší vytížení bylo tradičně zaznamenáno na linkách metra A a C.
Významným faktorem bylo také zlepšení informovanosti cestujících prostřednictvím moderních komunikačních kanálů a digitálních informačních panelů. Dopravní podnik v roce 2023 investoval do rozšíření systému elektronických zastávkových označníků a modernizace informačního systému ve vozech. Cestující tak měli k dispozici přesnější informace o příjezdech spojů a případných mimořádnostech v provozu, což přispělo k větší spokojenosti s poskytovanými službami.
Publikováno: 23. 06. 2025
Kategorie: doprava